mukavuusalueen, eli turvallisen paikan mielessämme johon pyrkii pääsemään ja jota yrittää ylläpitää.
Mitä tapahtuu kun mukavuusalueelta poistuu? On vaara epäonnistumisiin, häviöihin, ego saa kolhuja kun huomaa joku on parempi pelissä. Ei olekaan niin mukavaa. Mutta myös samalla oppii, saa uusia virikkeitä kun epäonnistuu.
Väitän, että jos haluaa parantua pelaajana, mukavuusalueelta täytyy poistua tekemään uusia asioita, ja ottaa se riski että epäonnistuu. Siksi, että oppii. Mutta onneksi, mukavuusalueelta voi poistua omin ehdoin ja pieniksi ajoiksi kerrallaan. Siten mukavuusalueelta poistumisesta tulee miellyttävämpi kokemus ja
oppiminen ei raasta hermoa ja epäonnistuminien ei pommita egoa liikaa. Aina voi palata takaisin mukavuusalueella ja seuraavalla kerralla voi jatkaa siitä mihin jäi. Suosittelen mukavuualueelta poistumista pieninä annoksina.
Esimerkkinä, Starcraftissa minä voisin poistua mukavuusalueeltani pelaamalla muillakin roduilla kuin terranilla, oppisin mitä protossilla ja zergillä pelaaminen on ja parantaisin siten peliäni terranilla kun tiedän paremmin miten muiden rotujen yksiköt toimivat. EVE:ssä voisin käydä välillä kokeilemassa pvp:tä low secissä. WOT:issa voisin pelata joskus tykistöllä ja saada toisenlaisen näkokulman tankkipeliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti